MySpace: 66949956 vrienden

Als je wint, heb je vrienden. Rijen dik, echte (?) vrienden. Zo’n 66949956, als je Tom Anderson (profiel) heet en een van de oprichters bent van MySpace. MySpace-watte? Tja … dat is inderdaad een beetje het probleem, want waar wij ons, inclusief politici, sporters en bloggers, storten op Hyves (ook leuk), heeft de rest van de wereld, afgezien van wat Brazilianen, een account bij MySpace.

MySpace dus, een zogenaamde Social Networking Tool (lees het onvolprezen Frankwatching voor een verdieping), vergelijkbaar met eerder genoemde voorbeelden als Hyves en Orkut en Friendster. Idee is dat je een profiel aanmaakt met daarin informatie over jezelf, je hobbies, interesses, muziekkeuzes en alle andere zaken die je interessant vindt om te uiten. Vervolgens leg je connecties met profielen van vrienden en met groepen vrienden met dezelfde interesses (bijvoorbeeld een muziekband, een sportteam of een hobby als koffiedrinken). Alles kan gepimped worden met je eigen stijl, overal kan je reageren, kun je mensen vinden met vergelijkbare interesses of met gemeenschappelijke vrienden. Hoe cooler je profiel, hoe cooler je groepen en voorkeuren, hoe cooler de foto’s en video’s die je online plaatst en hoe meer vrienden je hebt, hoe beter je reputatie is (Zie ook USA Today, The Guardian en BusinessWeek).

De feiten

Maar waar hebben we het over? Waarom zou je dat willen? Niemand minder dan Steve Rubel rekent ons voor:

It is the largest online social networking portal on the web
It has 61 + million registered users with 21+ million unique visitors (media metrix)
It’s the second largest destination on the web, by page views
It splits 50.2% male, 49.8% female
They reach more men online than ESPN.com. They reach more females online than iVillage.
The primary age demo is 16-34
They have 1.4 million registered bands, 350,000 band blogs
The site attracts 220,000 new registrants daily
There are 50,000 groups including fashion, health, wellness & fitness, sports and recreation, music, film, TV, etc.

Gigantisch kortom. Daarbij nog wat mooie gebeurtenissen:

  • Verkocht als onderdeel van Intermix voor 580 miljoen dollar aan de News Corporation, het mediaconcern van Rupert Murdoch (zie o.a. Marketingfacts);
  • MySpace is haar eigen longtail: Tom Anderson schreef “it’s interesting to see how people are using myspace to organize for political causes. 🙂 there was a report on NPR about it today“. Twee minuten later lag de site van NPR plat en alleen al in LA liepen 30.000 kids de scholen uit om te protesteren (o.a. Modern Marketing en Danah Boyd);

Succes

Er wordt (zoals bij elke succesvolle site) online druk gespeculeerd over het succes van MySpace. Marco Derksen (fervent supporter van MySpace) definieert, mede aan de hand van het Social Networks Research Rapport de volgende succesfactoren:

timing (Friendster was te vroeg; MySpace lijkt precies op tijd)
schaalbaarheid (gebruikers haken af als de performance onvoldoende is)
functionaliteit en vrijheid (welke mogelijkheden zijn er en wat mag de gebruiker wel en niet)
offline relaties

Waar bij met name dat laatste als kritische succesfactor ziet. Vooraleer ik hier mijn eigen nuance in aanbreng, wil ik graag de breedte van de discussie over het succes schetsen.
Bijzonder amusant is de discussie (o.a. Scoblizer) die mede naar aanleiding van het succes van MySpace is ontstaan over anti-marketing of slecht ontworpen sites, in navolging van ‘ugly’ sites als Google en Craig’s List. Interessanter is de hypothese van Tagworld CEO Fred Krueger op B2Day:

There is a tendency to over-intellectualize the problem. The reason kids left Friendster is that it did not allow strikethroughs of every word and personal pages with black backgrounds. Have you ever seen a teenager’s room? That’s what MySpace looks like. Friendster took people off because they put up pictures of their dog.

The lesson there is that if you are trying to build a social network, you need to let the members express themselves however they like, even if you don’t like how they are doing it. More than anything, MySpace is a communications network. It is just that the members are using media such as photos,music, video, and Web links (both personal and mainstream) to
express who they are or want to be.

Veel van het succes wordt met name ook toegeschreven aan de muziek-component, wat wordt gezien als een vaak bindende factor onder jongeren (verwijzend naar o.a. het succes van iTunes, de iPod en Last.fm). Zo deden onder andere de immens populaire Black Eyed Peas speciale acties op de community.

Ik denk dat het succes ligt in

  1. Functionaliteit en vrijheid, zoals Krueger en ook Derksen al aangaven;
  2. Timing en geluk …
  3. Merk. MySpace hoeft niet veel beter te zijn, als de perceptie maar is dat het beter is.
  4. Influentials. De juiste personen op de juiste plek. Als de key-personen binnen een bepaalde groep/school online tools adopteren en een vriendenbase opbouwen en uitnodigen ook gebruik te maken van die dienst, volgt de grote groep vaak snel. Flipping the funnel: Kijk naar jezelf … hoeveel Hyves en LinkedIn uitnodigingen van welke personen kostte het jou om overstag te gaan en ook een profiel aan te maken?

De discussie tussen online/offline doet volgens mij niet ter zaken omdat dit voor de MySpace-gebruikers voor een deel hetzelfde is: de scheidingslijn tussen berichten posten op je MySpace, vervolgens MSN-en en later in de Mall rondhangen met je vrienden is erg dun; het maakt allemaal deel uit van de wens van de groep om connecties te leggen en zich te uiten (zie ook Trendwatching.com‘s uitleg van Generation C). Maar natuurlijk ga ik hierover graag in discussie.

Toekomst?

Met een huidig marktaandeel van bijna 76% is er geen tijd voor paniek in de tent, alhoewel de kansen in een klap kunnen verschuiven (wie kan zich nog de tijd herinneren dat AltaVista en HotBot de favoriete zoekmachines waren?). Met name Facebook (dat recentelijk onderwerp is van overname-speculaties, o.a. door Google) timmert op dit moment hard aan de weg. Maar zoals Chris DeWolfe, chief executive van MySpace, recent nog stelde:

They’ve spent weeks, if not months” writing about their lives and sharing with old friends on the site. Switching costs are extremely high.

True. True.

Voor marketeers

Hartstikke interessant, die 67 miljoen jongeren die zichzelf door de verschillende groepen al segmenteren. Leuk om via werknemers van je bedrijf informeel contact te leggen, een eigen bedrijfspagina op te starten, influentials te targetten om later aan te spreken, grote banners te plaatsen en andere grappen uit te halen.
Nou ja … Google Adwords zijn niet mogelijk op de persoonlijke spaces en een commercieel profiel (zoals Volkswagens’ YourFast profiel) kost 35.000 dollar. Er wordt daarom hard gewerkt aan Widget-achtige toepassingen, een soort van kleine programmatjes die de MySpace users kunnen gebruiken op hun profielen, voorzien van een commercieel jasje. Bijvoorbeeld een Coca-Cola-gepimpte klok voor op je website, of een coole skin/template voor je pagina van Nike. Alles kan en het is pas het begin van het begrijpen van een doelgroep die steeds verder lijkt te vervreemden van marketeers.

Update:
  • 03/04: Een interessante post over de recente opschoning van de profielen om meer te voldoen aan de wensen van de adverteerders en in hoeverre dit de gebruikers kan beïnvloeden.
  • 04/04: Olsthoorn schrijft meer over de recente opschoning van MySpace op Molblog.
Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You May Also Like

Polymedia gaming

We gaan allemaal gamen. Niet alleen omdat zo'n 75% van de jongeren regelmatig games speelt (Young Mentality), omdat in-game advertising geen drol kost en meer oplevert dan een hoop andere media en omdat iedereen zegt dat dat moet, maar vooral ook omdat we grote groepen consumenten kunnen meenemen in hele nieuwe, andere –al dan niet merkgerelateerde- werelden. Serious Games, het gebruik van games voor toepassingen biedt daarbij bijvoorbeeld aanknopingspunten binnen de gebieden van onderwijs, training, gezondheid en maatschappelijke projecten.

Kunnen we consumenten door games nu al écht meenemen in andere werelden? Mwah ... natuurlijk hebben we al een flink aantal succesverhalen van mega-populaire games en een occasionele Zuid-Koreaan die het leven laat na een 50-urige game-marathon, maar echt structureel contact maken met grote doelgroepen op een uitgebalanceerde wijze gebeurt nog te weinig.
Polymedia concepten, echter, waarin games niet alleen via internet, bord of PSP worden gespeeld, maar via een veelheid aan kanalen écht ingrijpen in het leven van deelnemers bieden veel meer mogelijkheden.