Koffiedik kijken: Trends in de auto en mobiliteitsmarkt

Future CarAf en toe is het heel erg verfrissend bezig te zijn met onderwerpen die buiten je dagelijkse scope liggen. Zo werd ik deze week uitgedaagd na te denken over de mobiltieitsmarkt.

Uitgaande van de artikelen “Mobiliteitsdenken voor 2015” en “Vier scenario’s voor 2010” voor het merk Audi:

  1. De auto als onderdeel van mobiliteitssystemen: de behoefte van de consument gaat niet meer zo zeer uit naar ‘een auto’ alswel naar ‘zo snel en comfortabel mogelijk vervoerd worden van A naar B’. Hierin is de auto ondergeschikt en is de partij die dit het beste weet te faciliteren dominant;
  2. Verticale integratie: in de keten zullen verschillende niveaus integreren: enerzijds zien we al grondstofproducenten (met name aluminium, w.o. BHP Billiton) die steeds verder opschuiven in de keten, anderzijds verschuiven merken steeds meer naar de consumentenhandel (waar nu nog een grote rol ligt voor de dealers);
  3. Horizontale integratie: merken zullen diversificeren in het aanbieden van meer diensten-gerelateerde oplossingen naast het enkel aanbieden van auto’s, of in het geval van Audi cars which we vouch for with our brand claim of “Vorsprung durch Technik;
  4. Platformconcentratie: waar Audi al onderdeel is van de Volkswagen Group (met merken als Volkswagen, Å koda, Bugatti, Bentley, Audi, Seat en Lamborghini), zal een verdere concentratie van platformen optreden;
  5. Transuming: opkomst van bedrijfswagenparken, individueel vervoer, occasion leasing en de mobiliteitsoplossing als concept; allemaal zijn ze onderdeel van transuming, de opkomst van tijdelijk bezit/lease/huur;
  6. Individueel vervoer: mensen wonen steeds verder en meer versnipperd uit elkaar, waardoor schaalvoordelen als in openbaar of ander gezamenlijk vervoer minder en minder relevant worden. De roep is dus om individueel vervoer, waarin de auto voorlopig de meest realistische optie is;
  7. Veranderende modellen: rekening houdend met de toegenomen aandacht voor milieu, de roep om individueel vervoer, intelligente verkeersinformatie en andere van de hier genoemde ontwikkelingen veranderen de automodellen de komende jaren sterk mee;
  8. Intelligente verkeersinformatie: voor gemak, comfort en tijdsbesparing worden steeds intelligentere verkeersinformatiesystemen ontwikkeld;
  9. Wagenwerende maatregelen: als tegenwicht voor de verstopte binnensteden en de groeiende mobiliteitswens zullen steeds meer wagenwerende maatregelen ingevoerd worden als de verhoging van de parkeertarieven, de beperking van het aantal parkeerplaatsen, het rekeningrijden, het verhogen van belastingen en accijnzen en de uitbreiding van autovrije gebieden;
  10. Verandering merk en marketing: het product verandert (zie veranderende modellen, intelligente verkeersinformatie, transuming), het merk diversificeert (zie horizontale integratie), sterke merken worden belangrijker (onder andere onder invloed van de tweedehands markt en de platformconcentratie), de verticale integratie zorgt voor een toenemende noodzaak van merken zich te profileren en daarnaast verandert de communicatiewerking in algemene zin, waardoor merk en marketing de komende jaren een veranderende rol en invulling krijgen;

Machtig interessant dat ook weer door te trekken naar merk en nieuwe media … dit soort dingen moet ik echt vaker doen.

1 comment
Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You May Also Like

Polymedia gaming

We gaan allemaal gamen. Niet alleen omdat zo'n 75% van de jongeren regelmatig games speelt (Young Mentality), omdat in-game advertising geen drol kost en meer oplevert dan een hoop andere media en omdat iedereen zegt dat dat moet, maar vooral ook omdat we grote groepen consumenten kunnen meenemen in hele nieuwe, andere –al dan niet merkgerelateerde- werelden. Serious Games, het gebruik van games voor toepassingen biedt daarbij bijvoorbeeld aanknopingspunten binnen de gebieden van onderwijs, training, gezondheid en maatschappelijke projecten.

Kunnen we consumenten door games nu al écht meenemen in andere werelden? Mwah ... natuurlijk hebben we al een flink aantal succesverhalen van mega-populaire games en een occasionele Zuid-Koreaan die het leven laat na een 50-urige game-marathon, maar echt structureel contact maken met grote doelgroepen op een uitgebalanceerde wijze gebeurt nog te weinig.
Polymedia concepten, echter, waarin games niet alleen via internet, bord of PSP worden gespeeld, maar via een veelheid aan kanalen écht ingrijpen in het leven van deelnemers bieden veel meer mogelijkheden.