Gastles Web 2.0 en Recruitment 2.0 voor Fontys Hogeschool Communicatie (2)


Ik kondigde al eerder aan dat ik een gastles Web 2.0/Recruitment 2.0 ging geven aan de Fontys Hogeschool Communicatie voor de keuzemodule Webcommunicatie. De meest recente sheets staan op Google Docs: Recruitment 2.0 en het feest begint om 13.15h (meechatten kan via de link).

Kern:

  • Web 2.0 is de combinatie van mens en met name de mogelijkheden die de techniek mensen nu geeft (95% aan de PC, 90% aan internet enzovoorts);
  • Web 2.0 is de evolutie vanaf Web 0.0 die volgens de pyramide van Maslow steeds verder richting zelfontplooiing gaat (de Skyberg theorie);
  • Nieuwe webontwikkelingen zijn vaak gebaseerd op eeuwenoude menselijke moverende redenen als “ik wil samen”, “ik wil aandacht”, “ik wil t simpel”, “ik wil weten”, “ik geloof jou” en “ik wil sneller” (los geinspireerd door Fellinger);
  • Participeren in Web, Web 2.0, online toepassingen, social media e.d. kan op verschillende niveaus: Monitoring (absolute must, weet in ieder geval wat er gebeurt), Advertising, Sponsoring, Start Up en Join;

Tot slot sluit ik af met twee concepten:

  • Strong Weak Tie Theory: kennissen zijn effectiever in het verspreiden/vergaren van informatie dan goede vrienden, iomdat die een grote overlap vertonen in kennis/contacten. Sociale netwerken zijn erg goed om latente (verloren) ties weer te maken tot weak ties en om weak ties te onderhouden (Granovetter e.a.; hierover later meer op Cafe del Marketing);
  • Long Tail (Anderson): Wat is de Long Tail en hoe kun je die toepassen op recruitment (n.a.v. Bas van den Haterd‘s Long Tail of Recruitment – zie ook figuur boven de post)

En helemaal als laatste een aantal cases:

Na de les een update!

1 comment
Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You May Also Like

Polymedia gaming

We gaan allemaal gamen. Niet alleen omdat zo'n 75% van de jongeren regelmatig games speelt (Young Mentality), omdat in-game advertising geen drol kost en meer oplevert dan een hoop andere media en omdat iedereen zegt dat dat moet, maar vooral ook omdat we grote groepen consumenten kunnen meenemen in hele nieuwe, andere –al dan niet merkgerelateerde- werelden. Serious Games, het gebruik van games voor toepassingen biedt daarbij bijvoorbeeld aanknopingspunten binnen de gebieden van onderwijs, training, gezondheid en maatschappelijke projecten.

Kunnen we consumenten door games nu al écht meenemen in andere werelden? Mwah ... natuurlijk hebben we al een flink aantal succesverhalen van mega-populaire games en een occasionele Zuid-Koreaan die het leven laat na een 50-urige game-marathon, maar echt structureel contact maken met grote doelgroepen op een uitgebalanceerde wijze gebeurt nog te weinig.
Polymedia concepten, echter, waarin games niet alleen via internet, bord of PSP worden gespeeld, maar via een veelheid aan kanalen écht ingrijpen in het leven van deelnemers bieden veel meer mogelijkheden.