MySpace wordt de grootste site van Nederland?

MySpace LogoGisteravond lanceerde ‘s werelds grootste social network MySpace officieel haar Nederlandse versie met een persevent en een groot feest in de Melkweg in Amsterdam. Travis Katz (SVP and General Manager, International) was ingevlogen om de pers te woord te staan. Vorige week al sprak ik met Derek Fehmers (Marketing Director Benelux) en Radinck van Vollenhoven (Head of Benelux Sales).

Internationale groei

Ongeveer twee jaar geleden werd de internationale uitrol van MySpace ingezet en inmiddels komt ongeveer 40% van de unieke bezoekers op MySpace uit andere landen dan de Verenigde Staten, bijna een verdrievoudiging vergeleken met twee jaar geleden (ter vergelijking: ongeveer 75% van alle internetgebruikers komt niet uit de Verenigde Staten).

Inmiddels zijn er localised versies in 23 landen, waaronder Brazilie, Canada, Australie, India en sinds kort is er ook een soft launch geweest in Rusland. Sinds negen maanden wordt er ook in Nederland hard aan de weg getimmerd. Met een team van ongeveer 8 fte wordt hard gewerkt aan sales, maar ook partnerships en het managen van content.

Huidige stand van zaken

MySpace is groot met grofweg 200 miljoen leden (zie ook eMarketeer cijfers). Er wordt sterk ingezet op “zelfexpressie”, zoals MySpace het zelf noemt. Foto’s delen, video’s delen, connecten met vrienden, communiceren met vrienden via chat en voice (mede door de samenwerking met Skype). Van alle sociale netwerken heeft MySpace misschien wel de grootste vrijheid om het profiel aan te passen naar je eigen wensen (wat regelmatig ontaardt in totaal onleesbare en losgeslagen profielen), in tegenstelling tot de wat strakke vormgeving van Facebook bijvoorbeeld. Daarnaast wordt er in het kader van zelfsexpressie sterk ingezet op muziek, video en offline events.

Met pakweg 10 miljoen ingeschreven bands en artiesten is MySpace ook het grootste muziekplatform.

In de vorm van MySpaceTV heeft MySpace volgens eigen claims de grootste videosite na YouTube. Binnen MySpaceTV kunnen zowel gebruikers als producenten hun eigen video’s en shows publiceren. MySpace werkt verder samen met producenten (BBC, Spunk TV met Spunk en Beyond the rave met o.a. John de Mol) en produceert ook eigen shows.

Veel (met name muziek) evenementen worden inmiddels ondersteund door MySpace. Ze claimen zelfs dat 70% van alle muziekevenementen inmiddels op een of andere manier ondersteund wordt door MySpace (in Nederland werd bijvoorbeeld het ZXZW festival ondersteund). Een van de meest succesvolle concepten in het buitenland is de “Secret Shows”, iets wat we in Nederland ook terug gaan zien (in maart staat de eerste gepland).

Ambitie

Over de ambitie van MySpace was Travis heel duidelijk: groter zijn dan Yahoo en MSN (momenteel is MySpace de grootste na Yahoo) en de grootste zijn in elk nieuw land dat ze betreden. Hij ziet dan ook MySpace als de “next generation portal” (na de portals als Yahoo.com en MSN.com) en de “next generation of communication” (na email).

Allereerst ziet MySpace zich dus niet alleen als een social network, maar meer als een platform. Ten tweede ziet MySpace zich als een centraal communicatiecentrum; het centrum van waaruit jongeren met elkaar communiceren (zie ook mijn eerdere post over Hyves als centrum voor mijn communicatie).Ten derde ziet MySpace zich blijkbaar enkel als een offline platform. Met name dat laatste is opvallend. MySpace is offline erg actief, zeker op het gebied van cultuur, en voor mij zou het, gezien de ambitie en de culturele basis van MySpace, logischer zijn om een bredere mediaspeler als grote concurrent te zien. Iets als “de Disney van de jongerencultuur” of zo.

MySpace Nederland

MySpace Nederland heeft ongeveer 500.000 leden, waarvan grofweg 60.000 ingeschreven bands en artiesten (tegenover 200 miljoen/10 miljoen wereldwijd dus).

De verschillen met de generieke internationale versie zitten (natuurlijk) in de taal, maar ook in content (elke lokale versie highlight eigen interessante content).

Directe toekomst

Binnen enkele dagen wordt in de Verenigde Staten “HyperTargeting by MySpace” gelanceerd, een tool die het mogelijk maakt clusters van gebruikers te selecteren op basis van de content die ze aanmaken op MySpace (zie ook een eerder artikel op TechCrunch). Daarbij wordt ook de tool “SelfServe by MySpace” gelanceerd, die gebruikers in een Google Adwords achtige omgeving zelf display ads (in tegenstelling tot de text ads van Google Adwords) laat maken en laat targetten op een specifiek publiek (vanzelfsprekend gebruikmakend van “HyperTargeting by MySpace”).

De lancering van “HyperTargeting by MySpace” en “SelfServe by MySpace” in Nederland laat nog een maand of zes op zich wachten. De laatste hand wordt nog gelegd aan het algoritme en daarna moeten de algoritmen nog vertaald worden.

Verdere toekomst

Open Social, Dataportability (zie ook de uitleg van Marjolein Hoekstra). MySpace is participant in beide initiatieven, maar het bleek lastig Travis wat informatie te ontfutselen. Eergisteren werd MySpace’s developers platform gelanceerd (zie ook de uitleg op VentureBeat), dat zich in eerste instantie richt op widgets en de mogelijkheid voor developers om te verdienen aan hun widgets. In zijn beleving is in ieder geval het (gedeeltelijk) openstellen van platformen noodzakelijk om te voorkomen dat de markt van widgets te zeer gefragmenteerd raakt, om widget bouwers grote vrijheid te geven en ook om te zorgen dat widget bouwers op termijn kunnen verdienen aan het bouwen van widgets.

MySpace is ook bezig met Location Based Services (waar ik eerder al kritisch over schreef). Travis geeft echter aan dat de grootste uitdaging hierbij wellicht nog wel de privacy van de gebruikers is: wie kan deze tracken? Hoe ga je om met localised advertising (bedrijven die consumenten aanbiedingen willen sturen op basis van de locatie)?

MySpace de Hyves killer?

De ambitie is duidelijk: de grootste site worden van Nederland. En daarmee dus ook groter worden dan Hyves. Of dat gaat lukken? De voordelen van het grote internationale netwerk zijn duidelijk: er is een enorme hoeveelheid aan technische- en contentmogelijkheden en bijvoorbeeld voor bands is het ideaal dat vanuit een enkel MySpace profiel de hele wereld bereikt kan worden (in tegenstelling tot Hyves).

Ook zie ik erg veel potentie in partnerships op het gebied van offline events. Hyves komt daar nog niet goed uit de verf en dit is juist een van de sterke punten van MySpace in de andere landen. Een deel van de indicatoren voor een succesvol online sociaal netwerk is een succesvolle offline vertaling.

Hyves is echter momenteel duidelijk sterk verankerd in Nederland. Volledig localised, volledig aangepast naar de Nederlandse markt. Iedereen zit op Hyves, iedereen kent Raymond.

De cruciale vraag wordt wat mij betreft OF MySpace de kennis en kunde van de internationale organisatie kan inzetten om zichzelf (mede door middel van de kracht op het gebied van offline events) te verankeren in Nederland. Er is heel veel potentie, er liggen heel veel kansen. Gisteravond was een goed begin, er is negen maanden naar toe gewerkt, maar nu moet het echt gebeuren.

5 comments
  1. Hyves is extreem goed in staat om mensen en hun kennis en content met elkaar te verbinden. Volgens mij is dit de basis voor elk sociaal netwerk, want als je elkaar niet kunt vinden, kun je ook niet communiceren! MySpace is hier naar mijn mening veel minder toe in staat en richt zich meer op profileren. Ook NetLog, de marktleider in Europa zet niet genoeg tools in om mensen en content te koppelen.

    Wat dat betreft zal het nog even duren voordat deze Sociale Netwerken doorbreken in Nederland en ik geef eerder NetLog de kans dan MySpace, door onze nuchtere Nederlandse instelling.

    Ik heb het idee dat MySpace in Nederland vooral in trek is onder artiesten en creatieve mensen, omdat het een ideaal platform is om te laten zien wat je doet.

    Maar je hebt gelijk, de offline events die op Hyves georganiseerd worden vallen tegen en er zijn ook zeker geen groepen als “ik wed dat ik meer dan 1 miljoen mensen kan vinden die een hekel hebben aan George Bush”, zoals op Facebook. Dat aantal is trouwens ruimschoots gehaald!

  2. @Niels, denk zelf niet dat het achterblijven van MySpace en Netlog te maken heeft met het eventueel superieur zijn van Hyves in het verbinden van content en mensen. Ik betwijfel eigenlijk zelfs of Hyves daar wel superieur in is. Ben wel benieuwd naar waar je dat terug vindt in Hyves.

    Voor wat betreft het achterblijven denk ik dat dat met name ligt aan:
    – Wet van de remmende voorsprong: Hyves heeft een enorm marktaandeel en daardoor is het lastig voor nieuwe netwerken de markt te betreden;
    – Lokalisatie: Hyves is een Nederlands netwerk en heeft Nederlandse contacten; dat blijkt toch maar weer erg goed te werken (zie ook case marktplaats);
    – De andere netwerken zijn niet ECHT veel beter dan Hyves: alle netwerken staan nog in de kinderschoenen, volgens mij is er echt een nieuw netwerk (location based? …) nodig om mensen te laten switchen;

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You May Also Like

Consumententrends: Because “heel snel” isn’t fast enough

Veel, heel veel. En snel, heel snel. Tijd die nu als schaarser is, wordt alleen maar schaarser en de snelheid van de ontwikkelingen gaat alleen maar sneller. Vuurwerk op dag twee van het congres Consumententrends met trendwatchers Herman Konings en Michael Tchung.

Na het bijzonder uitgebreide verslag van Erwin van Lun van dag 1 van het congres Consumententrends in de Van Nelle Fabriek in Rotterdam, neem ik het stokje over. De tweede dag kenmerkte zich door een vrij rustige opzet: opening door trendwatcher Herman Konings (NXT), een keuze uit een drietal workshops ('Futuring in de praktijk' door Hilde Roothart, 'Consumenten van de toekomst en marketingstrategie' door Philip J. Idenburg en 'Zelf trends spotten met de ogen van jongeren' door Huub Nelis en Yvonne van Sark) en tot slot trendwatcher Michael Tchung, waarvoor de verwachtingen ook van te voren al hoog gespannen waren. Alles vanzelfsprekend weer onder het kundige dagvoorzitterschap van Goos Eilander.